,
سبد خالی است
ورود

ارتفاع و موقعیت استاندارد نصب انواع شیرآلات روکار و توکار

ارتفاع و موقعیت  استاندارد نصب انواع شیرآلات روکار و توکار

سرویس حمام و دستشویی یکی از مهم ترین بخش ها در خانه است که فضایی برای نظافت و در حالت ایده آل فراری دادن خستگی فراهم می کند. یکی از امکانات اصلی حمام و دستشویی شیرآلات است که الزامات نصب مشخصی دارد و برای استفاده بی دردسر از شیرآلات بهداشتی باید از این الزامات و استانداردها پیروی کنید. اگر ارتفاع نصب شیرآلات و سایر تجهیزات در حمام و دستشویی نامناسب باشد باعث ناراحتی و دردسر کاربران می شود. در این مقاله ارتفاع استاندارد نصب شیرآلات به صورت دقیق و کاربردی آورده شده است.

اهمیت ارتفاع استاندارد نصب شیرآلات

تمام تجهیزات حمام با توجه به استانداردهای یکپارچه تولید می شوند تا با یکدیگر همخوانی داشته باشند و کار کاربران را موقع خرید تجهیزات ساده تر کنند. البته در شرایط خاص امکان شخصی سازی تمام این موارد بر اساس نیاز خاص کاربران و یا محدودیت های فضا، با هزینه ای بالاتر، وجود دارد. اما لوازم استاندارد موجود در بازار عموماً کار خریداران را راه میندازد. در صورتی که هر یک از این لوازم از جمله روشویی، آینه، توالت فرنگی، شیرآلات و علم دوش در ارتفاع استاندارد مناسب نصب نشود محل قرار گرفتن سایر تجهیزات نیز به ناچار تغییر می کند. مثلاً اگر روشویی در ارتفاع پایینی نصب شود، شیرآلاتی که بر روی آن قرار می گیرد نیز خود به خود پایین تر قرار می گیرند و این موضوع بر روی ارگونومی اثر منفی می گذارد.

علاوه بر این، نصب شیرآلات، علم یونیکا و... در ارتفاع نامناسب در بلند مدت باعث آسیب به جسم کاربر می شود. فرضاً اگر روشویی در ارتفاع پایینی نصب شود کار با آن نیاز به خم شدن دارد که در بلند مدت باعث آسیب دیدن کمر کاربران خواهد شد. یا اگر علم دوش در ارتفاع پایینی نصب شود کاربران نمی توانند به راحتی و حالت صاف ایستاده در زیر دوش قرار گیرد و استحمام دشوار می شود. از همه آزاردهنده تر ارتفاع نامناسب توالت فرنگی وال هنگ است که نشستن بر روی آن را با چالش مواجه می سازد. بنابراین، رعایت ارتفاع استاندارد نصب شیرآلات و سایر تجهیزات حمام اهمیت زیادی دارد.

ارتفاع استاندارد نصب شیرآلات

شیرآلات از نظر نصب به دو نوع شیرآلات روکار و شیرآلات توکار دسته بندی می شود که هر مدل الزامات و استاندارد های نصب مخصوص خود را دارد. نصب شیرآلات در ارتفاع مناسب باعث ارگونومی بالاتر و دسترسی بهتر می شود و در برخی مواقع نیز کاربری آن ها را کاملاً تحت تأثیر قرار می دهد. البته، پیروی از استانداردهای نصب در شرایط استاندارد امکان پذیر است و اگر به هر دلیلی لوله کشی و یا مدل تجهیزاتی مانند روشویی و وان با استانداردهای امروزی همخوانی نداشت، نصب شیرآلات باید متناسب با شرایط انجام گیرد. در ادامه ارتفاع نصب انواع شیرآلات روکار و توکار آورده شده است.

ارتفاع نصب شیرآلات روکار

شیرآلات روکار همین مدل های رایج شیرآلات بهداشتی است که بر روی دیوار نصب می شود و دارای تنوع شیر روشویی، توالت، شیر حمام و ظرفشویی و علم یونیکا است که الزامات نصب خاص خود را دارند. در صورت نصب شیرآلات روکار بر روی دیوار، مانند شیر توالت و شیر حمام و مدل های قدیمی شیر روشویی و ظرفشویی باید لوله کشی درون دیوار به درستی انجام شده باشد تا خروجی های آب گرم و سرد در موقعیت استانداردی قرار گیرند. در در صورت نصب شیر بر روی سینک یا کابینت نیز باید ابتد این تجهیزات را در ارتفاع مناسب نصب کنید.

ارتفاع شیر روشویی

ارتفاع نصب شیر روشویی مستقل از ارتفاع روشویی نیست. بنابراین، بهتر است از ابتدای کار روشویی را با در نظر داشتن استانداردها نصب کنید و سپس شیر روشویی مناسب و مورد نظر را. ارتفاع استاندارد ساز و کار روشویی به صورت زیر است:

  • خروجی فاضلاب مربوط به شیرآلات روشویی در ارتفاع 40 تا 50 سانتی متری از کف تمام شده تعبیه می شود.
  • لوله های خروجی آب سرد و گرم که شیر پیسوار بر روی آن بسته می شود در ارتفاع 50 تا 55 سانتی متر قرار می گیرند.
  • ارتفاع استاندارد نصب روشویی 75 تا90 سانتی متر از کف تمام شده است. (صفحه بالایی کابینت را در نظر بگیرید)

می توانید روشویی خود را از مدل های پایه دار یا بدون پایه کابینتی یا بدون کابینت انتخاب نمایید. در هر صورت توجه کنید خروجی سیفون روشویی باید با خروجی فاضلاب بر روی دیوار در یک راستا باشد و صفحه باکس و یا کشوهای کابینت روشویی خروجی فاضلاب را مسدود نکند.

علاوه بر این، نوع کاسه روشویی، محل تعبیه شیرآلات بر روی سینک یا کابینت و همچنین قد کاربران اصلی در تعیین ارتفاع نصب روشویی تأثیرگذار است. به طور مثال اگر سینک روشویی از نوع کاسه ای است و محل نصب شیر نیز بر روی آن قرار دارد، می توانید ارتفاع نصب را حد پایین طیف در نظر بگیرید. در نهایت، پس از نصب روشویی می توانید نصب شیر روشویی مورد نظر خود را انجام دهید.

در زمان خرید باید همخوانی انواع روشویی و شیر روشویی را در نظر داشته باشید. شیرآلات روشویی به دو دسته شیرآلات بدون پایه (دیواری) و شیرآلات پایه دار (پایه بلند، دو پایه و یا تکپایه) تقسیم می شود که هر کدام برای نصب در محل خاصی مناسب هستند. در صورتی که شیر روشویی شما از نوع دیواری است، سینک و صفحه کابینت شما نیازی به سوراخ نصب ندارد. در کنار سینک روشویی از نوع روکابینتی (بدون سکوی نصب شیرآلات) باید از شیر روشویی پایه بلند استفاده کنید. در نهایت، اگر روشویی از انواع رایج با کاسه فرو رفته است، که شیر روشویی بر روی آن نصب می شود، باید تعداد سوراخ ها و تعداد پایه های شیر را با یکدیگر مطابقت دهید.

ارتفاع شیر توالت

محل نصب شیر توالت باید به گونه ای باشد که به راحتی از کاسه توالت ایرانی و فرنگی در دسترس باشد. برای این منظور حتماً باید فاصله توالت از دیوار را نیز، در کنار ارتفاع، در نظر داشته باشید.

از آنجایی که شیر توالت بر روی لوله های آب که پیش از کاشی کاری دیوار در محل تعبیه می شوند نصب می شود، باید پیش از پایان دیوار ها به درستی در موقعیت صحیح قرار گیرند. البته به کمک قطعه لنگی در زمان نصب شیر توالت می توان در حد چند سانتی متر ارتفاع را بالا و پایین یا چپ و راست کرد. امّا هر چه محل لوله ها دقیق تر باشد دردسرهای بعدی کمتر خواهد شد. طبیعتاً ارتفاع توالت فرنگی از توالت ایرانی بالاتر است و نباید شیر توالت فرنگی را در ارتفاع شیر توالت ایرانی نصب کنید.

  • ارتفاع استاندارد نصب شیرآلات توالت یا دستشویی در کنار کاسه توالت ایرانی 40 تا 45 سانتی متر از کف تمام شده سرویس بهداشتی است.
  • شیر توالت فرنگی باید از شیر توالت ایرانی بالاتر و در ارتفاع 55 سانتی متری از کف نصب شود.

لوله های خروجی آب سرد و گرم مربوط به شیر توالت فرنگی نیز از قبل درون دیوار قرار می گیرند و محل نصب با قطعه لنگی اندکی قابل جا به جایی است. توجه داشته باشید فاصله شیر توالت از توالت فرنگی به ابعاد سرویس و موقعیت توالت فرنگی یا وال هنگ نسبت به دیوار بستگی دارد.

رعایت ارتفاع استاندارد نصب شیرآلات و سایر تجهیزات سرویس حمام و دستشویی باعث ارگونومی بالاتر و چیدمان منطقی وسایل، بدون آسیب رساندن به جسم کاربران، می شود. علاوه بر این، همخوانی استاندارد بین تجهیزات را نیز حفظ می کند و نیازی به شخصی سازی وجود نخواهد داشت. شیرآلات به مدل های توکار و روکار تقسیم می شود که الزامات نصب هر یک متفاوت است و در مورد شیرآلات توکار بحث عمق نیز اهمیت پیدا می کند. در این مقاله، موقعیت و ارتفاع نصب شیرآلات توکار و شیرآلات روکار به تفصیل بررسی شد.

استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: دانستنی های شیرآلات بلاگ نگهداری از شیرآلات

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ارتفاع و موقعیت استاندارد نصب انواع شیرآلات روکار و توکار

شیرآلات چشمی (اتوماتیک) چیست؟ عملکرد آن چگونه است؟

معایب و مزایای شیرآلات چشمی چیست؟

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

مزایا و معایب شیرآلات توکار چیست؟

راهنمای خرید شیرآلات توکار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

شیرآلات مدرن؛ کنترل صوتی شیر ظرفشویی تا کاهش ترافیک اطراف سینک!

شیر مخلوط چیست و انواع آن کدام است؟

راهنمای خرید علم دوش

راهنمای ترمیم آبکاری شیرآلات دست دوم در منزل

مزایا و معایب شیرآلات طلایی (براق و مات)

آیا قیمت شیرآلات مورد نظر شما عادلانه است؟

راهنمای جامع خرید شیرآلات استاندارد و باکیفیت

بررسی جنس، کیفیت، مزایا و معایب شیرآلات سفید

شیرآلات بهداشتی کم مصرف لزوماً فشار آب را کاهش نمی دهد! چرا؟

چطور بهترین شیر حمام (شیر دوش حمام) را انتخاب کنیم؟

راهنمای مقایسه و انتخاب بهترین شیر توالت (شیر دستشویی)

بهترین و پرفروش ترین شیرآلات ایرانی

راهنمای مقایسه و انتخاب بهترین شیر ظرفشویی (آشپزخانه)

قیمت خرید و مشخصات شیرآلات اهرمی

آیا می دانید تولید شیرآلات بهداشتی (شیرآلات ساختمانی) چگونه است؟

راهنمای مقایسه و انتخاب بهترین شیر روشویی

قیمت و خرید شیرآلات لوکس کاویان

شیرآلات ارزان کاویان

مقایسه انواع آبکاری و معرفی بهترین رنگ شیرآلات!

تولید و ساخت شیرآلات در ایران از چه سالی شروع شد؟

6 نکته درباره صرفه جویی در مصرف آب

تاریخچه شیرآلات در جهان

چرا شيرآب سرد هميشه درسمت راست تنه شيرآلات (از روبرو) قرار دارد؟

نظرات شما