,
سبد خالی است
ورود

انواع علت کار نکردن شیرآلات چشمی و روش تعمیر آن

انواع علت کار نکردن شیرآلات چشمی و روش تعمیر آن

هر چه تکنولوژی بیشتر با زندگی روزمره در هم تنیده شود، انجام امور روزانه ساده تر می گردد. از طرف دیگر، تجهیزات وابسته به تکنولوژی معمولاً مکانیزم پیچید تری دارند و عیب یابی آن ها توسط خود کاربران چندان راحت نیست. شیرآلات چشمی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند شما می توانید شیرآلات اهرمی مکانیکی را به راحتی در منزل تعمیر کنید، باز کردن شیرآلات چشمی و تعویض قطعات آن چندان سرراست نیست. عملکرد شیرآلات اتوماتیک ممکن است در اثر قطع برق یا اتمام باتری، کثیف شدن یا کالیبره نبودن سنسور، رسوب گرفتگی یا فرسودگی شیر سلنوئیدی و... دچار مشکل شود. در این مقاله علت های کار نکردن شیر چشمی بررسی شده است.

تعمیر شیر چشمی

از کار افتادن شیر چشمی

گاهی اوقات بعد از مدتی شیر چشمی از کار می افتد و هر چقدر دست خود را در جلوی سنسور حرکت دهید، جریان آب برقرار نمی شود. این مشکل ممکن است به علت های زیر رخ دهد:

  • قطعی برق یا اتمام باتری
  • کثیف شدن سنسور
  • کالیبره نبودن سنسور
  • شکستگی یا ترک در شیر سلنوئیدی

قطعی برق یا اتمام باتری

یکی از مهمترین اجزای شیر چشمی یا سنسوردار منبع تغذیه (برق یا باتری) است که در شیرآلات معمولی وجود ندارد. در صورتی که باتری شیرآلات اتوماتیک تمام شود و یا برق آن مشکلی پیدا کند مکانیزم عملکرد خودکار آن از کار میافتد. در برخی از مدل ها سنسور یا نمایشگر مخصوص روی شیر چشمی وضعیت باتری را نشان داده و یا پیش از اتمام باتری اخطار تعویض باتری را نمایش می دهد. تعویض باتری کار چندان پیچیده ای نیست و می توانید با پیروی از دستورالعمل مربوط به مدل شیرآلات خود این کار را انجام دهید.

کثیف شدن سنسور

به عنوان یکی از بخش های بسیار مهم، سنسور بعد از تشخیص دست کاربر سیگنال برقراری جریان آب را به شیر برقی ارسال می کند. اگر گرد و خاک و کثیفی بر روی سطح سنسور بنشیند عملکرد سنسور را با اختلال رو به رو می سازد و باید تمیز شود. حتماً سنسور را به کمک یک پارچه نرم تمیز کنید، خط و خش باعث کاهش حساسیت و دامنه دید سنسور می شود:

  1. برای تمیز کردن سنسور ابتدا باید منبع تغذیه را قطع کنید تا آب دائم قطع و وصل نشود.
  2. سپس، روی سنسور را به کمک یک دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید.
  3. سنسور را به کمک یک دستمال نرم کاملاً خشک کنید.
  4. منبع تغذیه را وصل کرده و عملکرد سنسور را چک نمایید.

اشکال در تنظیمات یا کالیبره نبودن سنسور

اگر عملکرد شیرآلات چشمی دچار اختلال شده باشد و وجود مانع را به دقت تشخیص ندهد می توانید با قطع برق لحظه ای یا تنظیم مجدد آن مشکل را برطرف نمایید. برای این کار لازم است:

  1. جریان برق را با کشیدن دو شاخه برای چند ثانیه قطع و یا باتری ها را از داخل محفظه مربوطه خارج کنید.
  2. سپس، دوباره جریان برق یا باتری را برقرار کرده و سنسور را تست کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

اگر با قطع برق لحظه ای مشکل برطرف نشد باید به سراغ کالیبره کردن مجدد آن بروید. بهتر است کالیبره کردن و تنظیم مجدد حتماً توسط فرد متخصص و به کمک ریموت مخصوص یا ریست کردن صورت بگیرد تا در اثر اشتباه بورد شیر چشمی شما دچار سوختگی نشود.

شکستگی یا ترک در شیر سلنوئیدی

شیر سلنوئیدی یکی از عناصر اساسی شیرآلات چشمی است، که به آن شیر برقی نیز می گویند. در واقع تمایز شیرآلات چشمی به خاطر داشتن همین قطعه است که پس از تشخیص حرکت توسط سنسور، جریان آب را کنترل می کند. اگر شیر سلنوئیدی ایرادی داشته باشد برقراری جریان آب با مشکل روبرو خواهد بود. برای بررسی شیر سلنوئیدی:

  1. منبع آب (شیر پیسوار) را قطع کنید.
  2. به کمک دفترچه یا برگه راهنمای شیر چشمی خود شیر سلنوئیدی را پیدا کرده و برای یافتن فرسودگی یا آسیب فیزیکی قابل مشاهده آن را بررسی کنید.
  3. اگر نکته ای غیر عادی، مانند ترک یا شکستگی، مشاهده کردید شیر سلنوئیدی باید توسط یک نصاب تعویض شود.

البته، مسأله همیشه به این سر راستی و قابل مشاهده نیست و ممکن است درون این قطعه دچار مشکل باشد که در نهایت با بررسی ایراد های احتمالی توسط متخصص قابل شناسایی است.

قطع شدن اتصالات و کابل ها

به عنوان یک بخش کلیدی، کابل های اتصال ضد آب، مانند یک پل سنسور، شیر سلنوئیدی و باتری یا آداپتور را به یکدیگر وصل می کند. اگر بخش از این کابل ها دچار آسیب یا پارگی شود عملکرد شیر اتوماتیک مشکل پیدا می کند. بنابراین، در صورت مشاهده قطعی باید اتصال همه بخش ها دوباره برقرار شود تا شیر چشمی فعال گردد.

نشتی یا چکه شیر چشمی

ممکن است شیر چشمی از کار نیفتد اما دچار مشکل نشتی یا عدم قطع کامل جریان آب شود. علت این موضوع عملکرد نامناسب شیر سلنوئیدی به دلیل رسوب گرفتگی و یا فرسودگی قطعات است. رسوب گرفتگی برخی قسمت ها توسط شما امکان پذیر است اما در مجموع به دلیل پیچیده تر بودن تعمیر چکه شیر چشمی نسبت به تعمیر چکه شیر آب اهرمی توصیه می شود حتماً از یک نصاب کاربلد کمک بگیرید. علت ها و راه حل رفع نشتی شیرآلات چشمی عبارتند از:

  • رسوب گرفتگی شیر سلنوئیدی و فیلتر آن
  • فرسودگی و اشکال در شیر سلنوئیدی

رسوب گرفتگی شیر سلنوئیدی و فیلتر آن

شایع ترین علت چکه شیر چشمی رسوب گرفتگی شیر برقی (سلنوئیدی) است. این شیر معمولاً در زیر سینک نصب می شود و در صورتی که فیلتر مناسبی در مسیر ورودی آب به آن نصب نشود، به مرور زمان درون آن رسوب تشکیل می شود. در این حالت نمی تواند فرمان جریان قطع آب را به دقت ارسال و اجرا کند و عملکرد آن دچار مشکل می شود. در نتیجه، شیر چشمی چکه خواهد کرد.

  • برای پیشگیری از این مشکل حتماً لازم است قبل از شیر برقی (سلنوئیدی) از فیلترهای مناسب استفاده شود.
  • در صورت رسوب گرفتگی فیلتر کاربر می تواند به سادگی با باز کردن مهره ها و اتصالات فیلتر را جدا و تمیز کند. امّا تمیز کردن شیر سلنوئیدی فقط باید توسط فرد متخصص انجام شود.

فرسودگی و اشکال در شیر سلنوئیدی

اگر اجزای شیر سلنوئیدی تمیز است اما مشکل همچنان پابرجاست، احتمالاً مشکل از قطعات آن است. در صورتی که قطعات شیر سلنوئیدی، مانند فنر که به صورت مستقیم به باز و بسته کردن دریچه مربوط هستند، فرسوده شوند و یا دقت تنظیمات آن ها پایین بیاید دریچه آب به درستی عمل نمی کند. در این حالت ممکن است شیر چشمی دچار چکه شود و حتماً باید برای بررسی یا تعویض آن از یک متخصص کمک بگیرید.

رفع اشکال شیر چشمی

در مورد ساختار دقیق و عملکرد شیرآلات چشمی در مقاله شیر چشمی چیست توضیحات کاملی آورده شده است. مساله اینجاست که تعمیر شیرآلات چشمی، حتی اگر ساختار دقیق آن را بشناسید، به راحتی تعمیر شیر اهرمی امکان پذیر نیست. در مقایسه با سایر مدل های شیرآلات، قطعات شیر چشمی بسیار حساس و از نوع الکترونیکی هستند و در صورت کوچکترین اشتباهی ممکن است آسیب جدی ببینند یا بسوزند. از کار افتادن شیر چشمی، نشتی یا چکه شیر چشمی، فشار کم آب، قطع و وصل جریان آب و کوتاه شدن غیر عادی عمر باتری از انواع اشکالات شیر چشمی هستند. همانطور که در این مقاله به تفصیل توضیح داده شد، شناسایی علت کار نکردن شیر چشمی یا اشکال موجود با بررسی قطعی برق یا اتمام باتری، رسوب گرفتگی یا فرسودگی شیر سلنوئیدی، مشکلات مربوط به کالیبره نبودن یا خرابی سنسور و بورد الکترونیکی شیر چشمی صورت می گیرد.

استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: نگهداری از شیرآلات بلاگ

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

انواع علت کار نکردن شیرآلات چشمی و روش تعمیر آن

ارتفاع و موقعیت استاندارد نصب انواع شیرآلات روکار و توکار

از بین بردن لکه جرم گیر روی شیرآلات

راهنمای تعمیر شیر اهرمی آشپزخانه

راهنمای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات استیل

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

راهنمای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات طلایی

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت سفت شدن شیر های اهرمی چیست؟ چطور می توان آن را برطرف کرد؟

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

روش های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات اهرمی

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی، تعویض اورینگ و واشر و رفع نشتی

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم؟

نظرات شما